Thailands Hemmeligheder
Jeg har været på KUONI rundrejsen Thailands Hemmeligheder. Rejsen starter med to dage i Bangkok - herefter flyver man op til Chiang Mai i nord Thailand og rejser derefter ned gennem Thailand i 7 dage. For mit vedkommende sluttede rejsen med 4 dage i hyggelige Hua Hin. Programmet kan ses på KUONI's hjemmeside
Apollos rundrejser

Turen var utrolig smuk og indholdsrig og vi blev fulgt rundt af Kuonis dygtige og engagerede rundrejseguide Suna samt lokalguiden Nok.

Blomstermarked Blomster
I Bangkok boede jeg på hotel Rembrandt, der er et godt hotel, der ikke ligger ret lagt fra SKY TRAIN - Bangkoks fortrinlige førerløse tog, der kører oppe i 2. sals højde - på den måde var det nemt at komme ind til de kæmpestore varehuse inde i centrum for 20 Bath (godt 3 kroner).

På 2. dagen tog jeg med på en udflugt som først gik til Bangkoks store blomster og frugt marked.

Her frisk Ingefær
Krydderier Kongeslottet
Frisk Chili - Efter min erfaring er de små grønne de stærkeste. Derefter besøgte vi Gran Palace, der gennem flere hundrede år har været kongebolig, og stadig benyttes ved statsbesøg.

Gran Palace

Paraplyer Paraplystel

Start på rundrejsen - På tredjedagen juledag blev vi telefonvækket kl. 6 og bliver kørt ud i lufthavnen, hvor vi flyver til Chiang Mai i Nordthailand.

Det første besøg går til en paraplyfabrik.

Pigen på billedet laver paraplystativer af små træstykker som hun sidder og skærer til og samler.
Munk Elefanttur
Flere steder ved templer kan man tale med en munk, der taler udmærket engelsk. Her på elefanttur, der både gik ned af skrænter og gennem vandløb.
Oksekærre Elefantshow
Og her en køretur i oksekærre. Elefantshow
Tømmerflådetur Orkide
En af de allerbedste oplevelser på rundrejsen. En lang sejltur på tømmerflåde - her hører man kun naturens lyde og vandets rislen - en utrolig oplevelse! Fra et besøg på en orkidefarm. Mange af orkideerne havde kun luftrødder og levede af luftfugtigheden. Man planter dem også i en blanding af trækul og jord.

I Thailand blomstrer orkideer 4 gange om året og kan blive 20 år.

Vi kunne købe små planter men blev frarådet pga. toldproblemer.

Buddha Tempel
Ikke Tilladt
Her besøger vi et af Thailands helligste templer, idet rester af Buddha er opbevaret her.  Som det ses på skiltet må hverken kvinder eller sko medbringes her, idet begge dele betragtes som urene.
Åndekirkegård Elefanthospital
Åndehus kirkegård - I Thailand har man uden for alle huse et åndehus. Hvis man så flytter til et nyt hus skal man have et nyt åndehus. Det gamle kommer så på åndehus kirkegården. På besøg på verdens første elefant hospital. Her kommer elefanter, der har trådt på landminer oppe i Burma og bliver hjulpet.

Elefant Hospitalet

Snacks Cykeltur
Thai snacks - Her kan man køber friturestegte græshopper, melorme, fårekyllinger og silkeorme i løs vægt, Så er vi på cykeltur med politieskorte. Det første besøg gik til den lokale skole.
Skoleorkester Tidl. ØK hovedsæde
Hver morgen kl. 8 samles man i skolegården - nogle af drengene med trommer og nogle af pigerne med keyboard - så hejser man flaget mens man spiller og synger nationalsangen derefter hejser man kongeflaget (gult) og synger og spiller kongesangen. Her besøger vi ØK's tidligere hovedsæde i Thailand.
Skovtur Skoleelev
Frokost i det grønne Så er vi oppe og besøge en bjerglandsby. Her en dreng, som ville prøve sine engelsk kundskaber på mig. Som det kan ses bliver han lidt beklemt, da jeg vil fotografere ham.
Bjerglandsby Servicestation
Her et typisk hus i bjerglandsbyen - som det ses tørres der chili på taget. Her byens benzintank - håndkraftbetjent - og det ser ud til at det er en krokodille man kan få på tanken!
Hjem Rismølle
Her inde i stuen hos en familie, der har en søn der arbejder i byen, som har givet dem et TV. Her på besøg på rismølle, hvor man stadig anvender dampmaskine som trækkraft.
Restaurant Richaw
På denne restaurant, det ligger ude i floden spiste vi frokost. Så skal vi på tur i cykel taxa.
Budha fabrik Togstewardesse
På besøg på Buddha fabrik.  I toget kommer der ustandseligt sælgere af mad og drikke.
Tog Sejltur
Så er togturen slut. Her får vi frokost på den ombyggede ris junke mens vi sejler ned af floden.
Truck Kongen
Tuk-Tuk = trehjulet taxi Så på sidste dagen besøger vi et af kongens sommerpaladser, som stadig bruges.
Pavilion Kongelig salon
En kongelig søpavllion.  Salonen i bådhuset
Fyrtårn Turbussen
Her "Fyrtårnet" bygget af kong Rama den 5., som yndede at gå op i toppen og drikke morgenkaffe. Her holdet som førte os sikkert rundt i Thailand. Fra venstre: lokalguiden Nok, Chaufføren, rundrejseguiden Suna og busdrengen der hjalp med bagage og solgte drikkevarer i bussen mv.
Frokost Hua Hin Banegård
Så er vi kommet til den sidste frokost på rundrejsen. Alt det på bakken er til en person. Selvfølgelig får man først suppe og dertil kaffe efter maden. Som regel drak man den gode Singha øl - 0,7 ltr. 6% alkohol til. Man lever godt på en rundrejse i Thailand, når man regner med at vi hver dag fik stor morgenmadsbuffet samt at man spiste middag om aftenen. Herefter blev vi spredt til forskellige feriesteder. Jeg kom sammen med 5 andre til Hua Hin et stykke syd for Bangkok, hvor jeg har været 2 gange før som afslutning på rundrejser. Det er en utrolig hyggelig by med mange gode restauranter, butikker, markeder og strand.

På billedet kongens ventesal på stationen i Hua Hin.

Spisested Hotel

Her indgangen til min yndlingsrestaurant på molerne i Hua Hin, hvor jeg også spiste de to andre gange jeg var her - se tidligere beskrivelse Hua Hin . Her får man god mad og der er meget stemningsfuldt, med vandet klukkende under gulvet.

KetSaRin Restaurant

Jeg kom til at bo på Majestic Beach, hvis navn passede udmærket da det lå ved siden af kongens slot, hvor han de senere år har boet en stor del af året.

Stedet var udmærket efter at jeg fik et værelse ud mod havet - først havde man placeret mig ud mod et tivoli med karruseller og pariserhjul mv. - der var for meget larm. Vi fik en flot nytårsbuffet med underholdning - stedet lå ca. 4 km. uden for byen; men der var gratis hotelbus til byen flere gange om dagen - tilbage måtte man tage en tuk-tuk.

Hotel Majestic Beach

De sidste dage fik jeg bl.a. syet 6 par bukser hos Saga skrædderen, som jeg tidligere har benyttet

Saga Skrædderen

Den næstsidste dag tog jeg en Tuk-Tuk ud til abebjerget (chopstik mountain) hvor jeg bl.a. fik en snak med kammeraten her.