Thailand rundrejsen "Det gyldne nord"

Onsdag:

Vi bliver vækket kl. 5.30 - udtjekning og busafgang fra hotellet 6.30 hvor vi straks bliver kørt til Bankok lufthavns indenrigsterminal for at flyve ca. 40 minutter til Chiang Mai.

Modsat Danmark bruger man her store indenrigsfly - det vi var med rummede ca. 500 passagerer.

I Chiang Mai lufthavn bliver vi modtaget af lokalguiden Sorin samt rundrejse bus og chauffør.

Vi kører straks til en landbrugsskole og vandbøffelfarm.

På billedet ses modtagelsen, hvor de kommer ridende spillende og syngende - meget stemningsfyldt.

Vi får en opvisning, hvor de lokale Buffalo Bill´s viser at de har total kontrol over de store dyr.

Efter opvisningen arrangeres bøffelvæddeløb, hvor vi spiller på hvilken af de tre bøfler der kommer først.

Vi får også vist alt om risdyrkning line fra såning til høst og efterbehandling til den færdige ris. - meget interessant.
Vi får også at se hvad ellers vandbøflen har været og stadig bruges til.
Senere på dagen besøges en orkidefarm hvor vi ser hvordan orkidéer dyrkes - bemærk at de ikke gror i jord; men får næring fra luftrødderne.
Man laver også smykker af de blomstrende orkideer ved at lakere dem flere gange med klar lak.
Om eftermiddagen sejler vi en tur på Ping floden med båden "Scorpion".

Om aftenen er vi til kantokemiddag med sang og dans og hvor vi sidder på gulvet og spiser - dog er der under bordet gravet hul til benene, så der er til at holde ud at sidde der.

Efter spisningen gik vi på det berømte Chiang Mai natmarked. De fleste var totalt udkørte og gik hurtigt tilbage på værelset for at sove. Det havde været en lang dag fyldt med oplevelser.

Torsdag:

Efter morgenmaden kører vi nordpå for at besøge Chiang Dao elefantlejren. På vejen gjorde vi stop ved en skole. Kl. 8 da det ringer ind står alle elever og lærere ude mens man hejser flaget, og alle synger med på kongesangen fra højtalere. Bagefter er vi rundt og kigge ind i klasseværelserne, hvor vi bliver kontaktet af mange af eleverne, som vil prøve deres engelskkundskaber på os. Mange vil også have vores autografer - de kommer med små stykker papir de har streget ind og beder os om at skrive vores navn.

Ankomst til lejren - her den gamle hanelefant.
Storvask !!
Afgang til en times tur i junglen på elefantryg. Efter rideturen var der opvisning med hvordan elefanten anvendes til at stable og transportere træstammer.

Efter elefanterne var der en times sejltur på Ping floden på tømmerflåde. Vi var to på hver tømmerflåde ud over ham der styrede. Det var en utrolig smuk oplevelse hvor man glider langsomt gennem den frodige natur og kun kan høre naturens lyde.
Et af landskaberne på tømmerflådeturen
Efter frokost kører vi til Thaton Riwer View - som er hytterne vi skal overnatte i idyllisk beliggende ud til floden, få hundrede meter fra grænsen til Burma.

Efter ankomst var der mulighed for mod betaling at deltage i en tur i "grisebiler" op til nogle bjergstammer.

Her modtages vi af kvinderne i en af landsbyerne, rygende på deres opiumspiber - flere af dem er noget påvirkede.
Her nogle af husene i landsbyen. I dag lever de af at sælge souvenirs samt turistbesøg. På trods af at de lever i hytter er der TV antenner på mange af dem.
På besøg ved langhalsene. Pigen her er 22 år og venter sit andet barn. De er nødt til at gå med de tunge ringe resten af livet. Hvis de går uden knækker halsen.
Her to af de venner jeg fik blandt de mandlige bjergstammebeboere.
Fredag:

For de der vil bliver vi vækket kl. 4.30 for inden morgenmaden at gå på på det lokale marked og købe mad til munkene på det lokale kloster. Her et billede fra slagteren på markedet.

Efter vi alle er forsynet med fødevarer går vi op til klosteret, hvor vi møder munkene med deres krukker på vej til landsbyen for at tigge om mad. Vi kommer fødevarer i munkenes krukker - hvorefter vi skal knæle og munkene velsigner os.
Efter morgenmaden kører vi til Mae Kok floden hvor vi kommer ud i longtailbåde og sejler et par timer gennem den fantastiske natur. En longtailbåd er en båd med plads til højst 10 - 12 personer og som drives af en bilmotor med en skrue direkte på akslen. De kan skyde en forrygende fart
Her et af de naturscenerier der kan ses fra bådene.
Efter frokost kører vi til den gyldne trekant, hvor Thailand, Burma og Laos mødes. Vi sejler en tur på grænsefloden ud til en ø, hvor vi får et stempel fra Laos i vores pas - her kan vi købe et karton Marlboro cigaretter for ca. 40 kr. !

Besøget ved den gyldne trekant blev noget ødelagt af en kraftig regnbyge. Herefter kører vi til Thailands nordligste by Mae Sai, hvor vi fik lidt tid på egen hånd.

Herefter kører vi til Chiang Rai hvor vi spiser middag og derefter går på natmarked.

Lørdag:

Om morgenen kører vi op mod Thailands højeste punkt Doi Tung, hvor kongens mor der døde i 1993 som 93 årig boede de sidste 10 år af sit liv. De sidste kilometer må vi over i pick up kaldet "grisebiler", idet her er for stejlt for bussen at køre op.

Hun byggede huset først i 1980érne af trækasser hun havde opkøbt i Bankoks havn.

Dronning Ingrid var veninde med hende og der hænger en klokkestreng i huset som hun har broderet. Ingrid skulle også have været på uofficiel besøg her - ligesom dronningemoderen har besøgt Ingrid i Gråsten.

Til villaen er der knyttet en helt fantastisk park, som passes af ca. 2.000 gartnere. Det siges at lige så snart en blomst begynder at visne bliver den skiftet ud.
Her en flok turister der lader sig fotografere med kongeboligen i baggrunden.
På vejen mod Lampang besøger vi danskeren Hans Marquard Jensens gravsted. Han blev dræbt her i 1902 i kamp mod nordthailandske oprørere.
Her sælges urter og bark. Guiden har købt noget som skal stå og trække i en flaske Mekong Whisky, som vi skal dele til middagen om aftenen. Det skulle kurere alle dårligdomme. (Man sover i hver fald som en sten oven på det)
Ved ankomsten til Lampang mødes vi af hestevogne hvor vi får en lang køretur rundt i byen.
Vi kører derefter til Lampang River Lodge hvor vi skal overnatte i hytter. Stedet er meget hyggeligt med stor park og swimmingpool. Vi spiser også middag om aftenen i deres hyggelige restaurant. (Det bliver den i hvert fald efter at guiden har bestukket den skrækkelige musik til at holde op med noget Mekong Whisky).
Søndag:

Vi starter på en ca. 10 km. lang cykeltur på nogle dårligt vedligeholdte cykler. Samtlige manglede luft. Den unge mand i den hvide trøje i midten ødelagde 4 cykler på turen - så følgevognen med mekaniker havde nok at se til

På turen besøger vi en keramikfabrik, hvor al keramikken var mærket med en hane som er Lampangs symbol. Derefter besøgte vi et tempel, hvor vi kunne se et spejlfænomen.

Efter cykelturen går det sydpå med et frokoststop undervejs. Inden vi kommer til hotellet besøger vi et budda værksted. Denne vores sidste overnatning foregår på et luksushotel beliggende i et indkøbscenter.

Uden for templet møder vi denne dame som er den største svindler vi mødte på hele Thailandsturen. I burene har hun fugle som man kan få lov at slippe fri mod at betale 10 bath for 1 fugl og 25 bath for 2!!.

Når så alle fuglene er sluppet fri og turisterne er væk har hun på sin bakke noget foder som hun strør under et nærliggende træ. Derefter kommer hun fuglene i bur igen klar til næste hold turister

Mandag:

Så er det dagen, hvor vi skal sydpå til Hua Hin og tilbringe de sidste 5 dage. Vi giver os god tid, idet flyet først går over middag, så vi forlader først hotellet ved 8 tiden.

På vejen besøger vi et tempel, og får derefter lidt tid på egen hånd.

Gadehandlere i Phitsanlok
Her det sidste frokoststed som er hyggeligt beliggende i floden. Efter det går turen til Phitsanlok lufthavn, som er så lille at da flyet afgår kommer hele lufthavnspersonalet ud og vinker. Ved lufthavnen tager vi afsked med chaufføren og lokalguiden Sorin.

Efter ankomst til Bankok venter der en 3,5 times bustur til Hua Hin.